Salam dan selamat sejahtera...ehem...well this is the one n only blog that i have.. huhu...happy reading..

"sesungguhnya Allah tidak mengurniakan kemuliaaan dan kebesaran itu pada serban atau jubah yang labuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan kepada orang-orang yang berilmu dan bertaqwa."


Jumaat, 30 September 2011

KHASIAT TEMPE

Salam, ini antara catatan menarik yang saya baca pagi tadi di sisipan angrobiz, yang diselitkan di dalam akhbar Utusan Malaysia. menarik untuk diketahui.
  • Sepotong tempe mengandungi pelbagai unsur yang bermanfaat seperti karbohidrat, lemak, protein, serat, vitamin, enzim serta komponen bakteria yang baik untuk kesihatan.
  • Tempe juga dipercayai dapat mencegah anemia dan osteoporosis (iaitu penyakit yang banyak di alami oleh wanita). Selain itu, tempe juga dapat meningkatkan nilai pengambilan gizi harian seperti kadar vitamin B2, vitamin B12, niasin dan asam pantorenat.
  • Apa yang pasti, kajian yang dilakukan oleh Universiti North Carolina, Amerika Syarikat, penemuan genestein dan phyteostrogen yang terdapat pada tempe dapat mencegah kanser prostat, kanser payudara dan penuaan.
Sumber : Sisipan AGROBIZ; Jumaat, 30 September 2011 (Diselitkan di dalam akhbar Utusan Malaysia)

Jadi, kepada penggemar-penggemar tempe (seperti saya), tentu happy mendapat tahu bahawa tempe juga mempunyai khasiat yang baik untuk kesihatan baik bagi lelaki mahupun wanita. Tempe bukan sahaja boleh digoreng begitu sahaja malah sedap jika dijadikan sambal goreng jawa dan di campur ke dalam sambal ikan bilis. tempe boleh dijadikan hidangan yang pelbagai. semua di hujung jari, cari sahaja di internet untuk resepi yang berlainan.

STK.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

bla...bla...bla...by u: