Salam dan selamat sejahtera...ehem...well this is the one n only blog that i have.. huhu...happy reading..

"sesungguhnya Allah tidak mengurniakan kemuliaaan dan kebesaran itu pada serban atau jubah yang labuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan kepada orang-orang yang berilmu dan bertaqwa."


Khamis, 8 Mei 2014

JALAN MAAROF, BANGSAR


Tadi masa surf net tengok-tengok berita hiburan terjumpa la coretan kat ohartis.com pasal jalan maarof kat bangsar tu. menurut cerita rupa-rupanya jalan maarof tu dinamakan sebegitu bagi mengenang seorang lelaki melayu yang membuka sebuah bank untuk melayu. dikatakan pada zaman dulu bank-bank yang ada hanya dua. dan kedua-dua bank tersebut tidak mahu beri pinjaman wang kepada bangsa melayu dan kerana itulah sebuah bank bagi tujuan membantu orang melayu ditubuhkan oleh ayah kepada Mustapha Maarof, pelakon tersohor negara. baca seterusnya kat sini ye...

ok...sekian... :)


FAIZ KAHWIN!!

Salam, lama tak menulis. bulan april lalu agak busy dengan outstation. dan kebetulan bulan april tu jugak faiz kahwin. sapa faiz?? faiz adalah anak saudara saya. cerita faiz ni menarik untuk dikongsi kerana dia ni dulu masa muda-muda usia dalam 20, 21 dia pernah bagitau dia tak nak kahwin. he3..tu duluuuuuu....7 8 tahun yang lalu..masa tahun 2007 tak silap. masa otw ke LRT Jelatek menjemput semua teman , dia pun tumpang sekali untuk ke tempat kerja di Pandan Indah tak silap saya, ada jugak saya korek-korek dah ada girl friend ke belum... saja ..nak memancing kot-kot dia nak cerita. tup tup dia kata malasla...orang tak nak kahwin..aik.. macam frust je kan..

Tapi masa berlalu, bertahun-tahun segala kenangan ulang alik tu jadi kenangan indah dan usik mengusik masa hari perkahwinan dia. masa pantas berlalu tak terasapun tiba-tiba tahun ni dia kahwin. kenal lebih kurang 6 bulan, merisik dan bertunang seterusnya berkahwin. hmm kalau dah jodoh tak de sesiapapun kat dunia ni yang mampu menyekat. tak gitu? macam aku dulu. jodoh dah sampai. 6 bulan dah nikah. alhamdulillah jodoh Allah yang bagi. Hanya Dia yang lebih mengetahui dan perancangannya memang indah dan diluar batasan kemampuan minda manusia biasa seperti kita ni. begitu jugak Faiz. aku pernah sebut 6 bulan bukanlah satu tempoh yang pendek dalam perkenalan. apabila jodoh dah sampai. 6 bulan ke...1 tahun ke...bukan ukuran sebuah perkenalan. sapa kita yang nak bagi jaminan satu tempoh tu kita betul-betul kenal pasangan kita? tak de sesiapa mampu bagi jaminan tempoh sesuatu hubungan yang panjang sebelum buat keputusan untuk berkahwin akan menjaminkan rumahtangga bahgia dan kekal...semuanya adalah atas kekuasaan Allah juga.

ok berbalik pada Faiz. Ni aku letaklah gambar kahwin dia. masa ni majlis diadakan di Dewan Risda, Jalan Ampang pada 19 April yang lalu. nama pasangan Zakiah, kami panggil Yaya. ok lepasni turn adik Faiz pulak iaitu Hanafi dijangkan melangsungkan majlis pernikahan pada 19 September akan datang di Johor dengan pasangan bernama Liyana yang biasanya dipanggil Liya..







Rabu, 2 April 2014

KHASIAT DAUN SIRIH

Salam semua

ni aku terjumpa tentang khasiat daun sirih. mak aku selalu cerita tentang kegunaan daun sirih dalam kehidupan seharian seorang wanita. biasanya digunakan sebagai pencuci wanita dan ada juga digunakan untuk hentikan pendarahan hidung. macam-macam lagi sebenarnya. ada yang aku tau ada yang tak. jadi tadi semasa dok surf net jumpa la pasal khasiat sirih ni ha. aku copy paste je..ni baca ok...sharing is caring


Batuk
Siapkan 15 lembar daun sirih dan tiga gelas air. Cuci daun sehingga bersih dan rebus sampai tersisa menjadi tiga perempat bahagian. Minum bersama madu. 

Bronkitis
Rebus tujuh lembar daun sirih yang telah dicuci bersih bersama sepotong gula batu dalam dua gelas air bersih. Tunggu sampai tersisa menjadi satu gelas. Minum tiga kali sehari masing-masing sepertiga gelas. 

Menghilangkan bau badan
Ambil lima lembar daun sirih dan rebus dengan dua gelas air. Tunggu sampai tersisa menjadi satu gelas. Minum pada waktu siang. 

Luka bakar
Ambil daun sirih secukupnya dan cuci bersih. Peras airnya dan tambahkan sedikit madu, kemudian letakkan ke tempat luka. 

Bisul
Ambil daun sirih secukupnya dan cuci bersih. Setelah itu giling sampai halus dan disapukan pada bisul dan sekelilingnya. Balut dan ganti dua kali sehari. 

Mata gatal dan merah
Sediakan 5-6 daun sirih muda dan segar rebus dengan segelas air sampai mendidih. Tunggu sampai dingin dan gunakan untuk mencuci mata dengan gelas cuci mata tiga kali sehari sampai sembuh. 

Menghentikan gusi berdarah
Rebus empat lembar daun sirih dalam dua gelas air. Gunakan untuk berkumur. 

Menghilangkan bau mulut
Siapkan 2-4 lembar daun sirih, cuci bersih dan remas. Kemudian rendam daun sirih dengan air panas lalu gunakan untuk berkumur. 

Jerawat
Ambil 7-10 lembar daun sirih, cuci bersih dan tumbuk halus. Masukkan masukkan daun sirih yang sudah ditumbuk halus dengan dua gelas air panas. Gunakan air tersebut untuk mencuci muka. Lakukan 2-3 kali sehari. 

Keputihan 
Rebus 10 daun sirih yang telah dicuci bersih dalam 2.5 liter air. Gunakan air rebusan yang masih hangat tersebut untuk mencuci bahagian sulit.


sumber: https://my.entertainment.yahoo.com/news/manfaat-daun-sirih-untuk-anda-092006402.html