Salam dan selamat sejahtera...ehem...well this is the one n only blog that i have.. huhu...happy reading..

"sesungguhnya Allah tidak mengurniakan kemuliaaan dan kebesaran itu pada serban atau jubah yang labuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan kepada orang-orang yang berilmu dan bertaqwa."


Jumaat, 15 April 2011

A leader knows how to control his soldiers...

salam, 

well, i'm a bit interested with the above statement, dalam bahasa melayu maksudnya 'Seorang pemimpin sepatutnya tahu menjaga orang bawahannya". hehe.. dont be surprise, i copy and paste je..hauauahh...ingat pandai bebeno ke nak cakap omputih ni? idoknya, berangan la komee....heheh... tapi statement kat atas tu menarik perhatian aku masa aku baca metro online, tengok le. tapi yang tu pasal politik ye, i will not going to complain or critics the issue.. tapi aku amat setuju dengan statement raja petra cakap, seorang pemimpin patutnya memang kena tau macam mana nak menjaga orang bawahannya, diakan leader? ('dia' tu untuk general ye, sapa-sapa pun). dalam urusan kerja, sebagai seorang bos, ketua tu patut bijak menguruskan suasana dalam pejabat tu secara keseluruhan, emosi dan fizikal, orang-orang yang bekerja dalam tu, hubungan dan paling penting menunjukkan sikap mempercayai (walaupun sebenarnya sukar nak percaya), ni semua dari sudut psikologi, kita perlu bijak bermain dengan psikologi, agar orang yang bekerja tu menjadi seronok dan ada rasa self of belonging (betul ke aku cakap ni)  baru la boleh perform!!.  aku juga mempunyai impian untuk menjadi seorang ketua, (ingat aku cerita pasal impian dan harapan?). sebab itu, dari mula bekerja aku sudah latih diri dan pelajari segala yang boleh aku pelajari, aku melihat dan aku belajar, memandangkan aku berada dalam kelompok orang bawahan, aku akan menilai perbuatan bos tersebut berdasarkan tindak balas dan perasaan rakan-rakan aku sendiri dan semestinya dari apa yang aku rasa.

dari segi keluarga, tak banyak yang aku boleh katakan kerana aku sendiri belum berkahwin dan belum ada yang punya... cuma dari pemerhatian aku, sebagai ketua dalam keluarga memang penting juga sifat kepimpinannya, bezanya abah aku lebih lembut orangnye berbanding dengan mak (so my mom is the best assistant that my dad have-last forever!) aku pun bercita-cita nak jadi macam mak setia dan taat. tapi Alhamdulillah hasilnya memuaskan. walaupun kami adik beradik tidaklah istimewa dan hebat tapi kami dapat lalui hidup ini dengan baik walau terpaksa menempuh segala macam pancaroba.... sayang mak! muahmuah... rindu kat abah....sangat2...hmm (anak manja...uwek)

sekian...

1 ulasan:

  1. kak....dload wallpaper yang cantik2 pastu upload la dekat design templete ...huhu~ lg cool pakai background sendiri... colour tamplete dah cun nih..tak pun akak search dekat http://www.thecutestblogontheblock.com/

    BalasPadam

bla...bla...bla...by u: